lördag 19 maj 2018

Fina fisken

Del 2 av min 3årspresent bestående av textil mat. Här har vi ett gäng fiskar sydda i hobbyfilt. Inte mycket mer att säga om det... Eget mönster, roliga att göra! Allt material fanns i mina gömmor.






söndag 13 maj 2018

Skogens skatter

I naturen finns mycket skaparmaterial att hämta alldeles gratis. Här har vi veckans skörd av renhorn, dock inte så många hela horn men totalt 13 bitar blev det! Har lite funderingar på vad jag ska göra men inga stora planer, kanske nån smyckeshållare, kanske nån ljuslykta, kanske nåt smycke...


Vissa bitar var finare än andra!!


lördag 12 maj 2018

Stekta ägg...

Håller på med en 3årspresent i form av en hoper ätbara saker och först ut är dessa stekta ägg (Lillen la dock beslag på två av dem...). Sydda i hobbyfilt, gulan är stoppad med lite vadd. Mums!





När jag skulle fota började Lillen strö ut torkade körsbärskärnor runt äggen och det blev ju inte så tokigt...ska han bli dekoratör tro?:D

måndag 7 maj 2018

Fågelbrosch

Har länge haft planer på att göra ett gäng broscher men liksom aldrig kommit till skott. Men nu är första gjord och förhoppningsvis ska det bli fler framöver. Har planer på att sy mig en ryggsäck inom en snar framtid och det skulle vara kul att pryda locket med en hop hemmagjorda broscher och först ut är alltså denna fjällripa i vinterskrud (dock tycker jag nog att just denna pryder sin plats på jeansjackan rätt bra...) Har planer på fler fågelbroscher men även andra motiv.





Har använt mig av silverfärgat renskinn, svart skinn, rött moulinégarn, tenntråd samt rött kläde till baksidan. Som broschnål har jag använt mig av en säkerhetsnål.

Känns som att mina bidrag till Sypeppen sista tiden enbart bestått av tennbroderade ting och så blev det visst även denna månad...

fredag 27 april 2018

Äntligen på plats!

Är värdelös på att måla i akvarell men detta klarade jag av; att fylla fält i olika färgnyanser... Motivet är Burträsk kyrka och målningen var en skoluppgift när jag gick på Edelviks folkhögskola för en sådär fem år sedan.  Vi skulle låta oss inspireras i vår målarteknik av en känd konstnär men jag kan absolut inte komma på vilken konstnär som målar i den här stilen...;) Först nu har jag kommit mig för att rama in och hänga upp den. Dock stör jag mig otroligt på att spetsen på kyrtornet nästan inte får plats, finns inte så mycket utrymme ovanför men lite ska man väl kunna flytta ned det hela! Får se när jag orkar ta ut den ur ramen och göra om det hela...haha, jättejobbigt...;)




För övrigt gick jag tillväga såhär: skissade upp motivet samt ett rutmönster i blyerts som jag fyllde i med ett stearinljus för att det skulle bli vattenavvisande (rutmönstret alltså), sedan var det bara att fylla på med färg.

Var omöjligt att fota tavlan rakt framifrån eftersom det blänkte så mycket i glaset, därav de konstiga vinklarna... :D

söndag 22 april 2018

Nåldyna i skarvsömsteknik

Det är bra med syjuntor i goda vänners lag, ibland får man gjort en del som att färdigställa en hop med UFO:n.
Denna nåldyna började jag på när jag gick på Edelvik 2012/2013 och vi hade en workshop i skarvsöm, framstycket blev klart men sedan har den blivit liggande... Ja, tills nu då, dit med ett bakstycke i skinn och i med lite vadd - klart! Framstycket är förresten gjort i vadmal.



onsdag 4 april 2018

Ett till fågelmobilfodral...

Ligger visst lite efter med bloggandet... Detta mobilfodral gjorde jag i december efter att ha fått en beställning från en vän. Motivet var valfritt men blev som vanligt en fågel... Och tekniken är ju som synes tenntrådsbroderi.






Även om det var ett tag sedan detta tillverkades får det bli mitt bidrag till månadens Sypeppen.