söndag 24 juni 2018

Teckningsutmaningen

Bättre sent än aldrig! Under junis sista dagar hoppar jag på Alicias teckningsutmaning. Har helt enkelt inte funnits tid för något tecknande/målande förrän de sista dagarna. Men de senaste kvällarna har jag mediterat genom att teckna och måla insekter, otroligt rogivande faktiskt och såhär blev resultatet:


Valde ut tre insekter och skrev dit namnen både på svenska, dialekt och latin. Observera att de dialektala orden på bilden med korsspindeln är dialekt för spindel i allmänhet och inte just för korsspindeln. Är osäker på om det verkligen ska vara krangerövel eller om man säger kangerövel men möjligtvis kan båda namnen användas.




Det dialektala ordet för harkrank är langbajneskrank medan jag själv alltid använt en försvenskad variant av det; långbenad skrank.


Fick nån idé om att göra en insektstavla och enbart använda de dialektala namnen, får skriva upp det i min idébok tills vidare så får vi se när och om andan faller på...

4 kommentarer:

  1. Bättre sent än aldrig! Så fina insekter! Och jag gillade "idéboken" - en sån måste jag också skaffa mig ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis:) Tack! Ja, en sån bok är verkligen super så man inte glömmer sina snilleblixtar;)

      Radera
  2. Men gud vilka fina teckningar!! Vilka färger och detaljer du lyckats få till :D

    SvaraRadera