fredag 17 juni 2016

Mei tai

Lillen har varit sjuk senaste veckan men nu har han fått medicin och verkar vara på bättringsvägen, känns väldigt bra!! När han var krasslig ökade även hans närhetsbehov och han ville gärna bli buren men eftersom det är ganska tungt att bära runt på en 8-kilos bebis flera timmar per dag blev jag så glad när jag kom på att jag ju sydde en Mei tai strax innan Lillen föddes. Tyvärr har den knappt blivit använd men nu kom den väl till pass och Lillen har sovit många sköna lurar i den i veckan.

Ärligt talat var den ganska tråkig att sy, berodde nog på att den bestod av många, långa tygstycken och att jag dessutom sydde in knappnålar flera gånger och var tvungen att sprätta upp gjorde ju inte saken bättre... ;) Använde mig av flera olika beskrivningar som jag liksom "pusslade ihop" för att få det som jag ville. Har inte sparat vilka beskrivningar jag använde mig av men om man googlar kommer det upp lite olika resultat.

Har inte provat bära i någon annan typ av sjal så jag har inget att jämföra med men fördelen med en Mei tai tycker jag är att den är väldigt bekväm, avlastande, att den passar från det att barnen är väldigt små till lite större (när Lillen var riktigt liten vek jag in den nedre delen för att den skulle passa honom plus att jag gjorde ryggplattan smalare genom att sätta en gummisnodd tvärs över) samt att man relativt enkelt syr en själv. Huvudstödet (som man kan vika ned eller skippa helt om man syr en till större barn) är också en fördel. Enda nackdelen är väl att den är ganska svår att knyta själv men det går...

Har ingen bild av när Lillen sitter i Mei taien så jag bjuder på dessa bilder istället:


Här var jag höggravid i vecka 38 tror jag och hade just sytt klart min Mei tai, var naturligtvis sugen på att prova den direkt men hade ingen bebis att sätta i den så det blev en docka som fick göra premiärturen...

Tyget har jag fått av Modern och det är ett påslakan Mormor och Morfar haft i lite tjockare kvalitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar