onsdag 22 augusti 2018

Amningsinlägg i massor

När Lillen var bebis och smuttade på mina tissar mest hela tiden gick det åt mängder med amningsinlägg, tyckte alltid att det ekade tomt i amningsinläggsburken så nu har jag sytt ett gäng till, lite tjockare och lite större.
Mina bröstvärmare i ull jag hade då (som jag våttovat, sytt och t.o.m. broderat på) gick ett dystert öde till mötes då Maken råkade tvätta dem i 60 grader, som tur var var amningsperioden över då...
Behöver naturligtvis nya nu men kände att jag inte orkade våttova och hålla på så det fick bli 2 par i vadmal med flanell som foder samt 2 par i ulltyg. Köpte nämligen en ullbody till kommande bebisen på Facebook. Stod att den var helt ny och oanvänd men väl hemma såg jag att den hade flera hål så den fick omvandlas till bröstvärmare i stället.



Längst upp: bröstvärmare gjorda av ullbody
raden under: dito i vadmal
och resten: amningsinlägg i flanell.




Här är de jag gjorde för några år sedan i diverse spillbitar och återbrukade tyger samt min snygga amningsinläggsburk!


Kryssar i "skapa något efter eget mönster". Var ju inget avancerat detta utan ritade upp en mall efter ett kaffefat samt klippte bort en "tårtbit" innan jag sydde ihop dem. Alla är gjorda i flera lager och bröstvärmarna i vit vadmal är handsydda.



4 kommentarer:

  1. Vad skönt att ha "bullat" upp ordentligt! Både fint och smart återbruk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen, jag är beredd på läckage nu;) Tack, verkligen perfekt för små spillbitar!!

      Radera
  2. Vilken himla bra grej! Nu är du redo! Kanske skulle man också kunna sy "bomullspads" på liknande sätt? Istället för att köpa nya, så tvättar man sina små tygpads. Har sett att folk virkat, men när jag såg detta så är det ju uppenbart att det går lika bra att sy! Fint och smart av dig i alla fall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, det skulle säkert funka lika bra som virkade! Kanske i flanell som är så mjukt?!

      Radera