tisdag 25 oktober 2016

En blomma i nacken och den stora tröttheten

Någon gång i början av året när jag var hemma hos mina föräldrar gick jag och Modern på jakt efter kläder som jag och mina bröder haft som små och som nu Lilleman skulle kunna ta över. Hittade en hel del men även en hög med Moderns gamla kläder. Några av plaggen fick följa med mig hem, bl.a. denna skjorta. Vet inte riktigt när hon kan ha haft den men gissar på kanske i början av 90-talet?? Hur som helst kändes tyget rejält och jag gillade skjortan även om den kändes lite tråkig.
Så det blev det obligatoriska knappbytet, bort med tråkiga vita plastknappar och dit med andra, snyggare i metall...

Sedan började jag på ett broderi bak i nacken. För ett tag sedan fick jag ett gäng broderigarner samt korsstygnsmönster av fina brevvännen M. Mönstren bestod av bårder med blommor och kaniner. Är sugen på att brodera en hel bård någon gång men till att börja med fick det bli bara en blomma.




Bort med aidaväven...


Blev nöjd över resultatet och tycker att det är kul att med så små medel kunna förändra ett plagg!

I övrigt  har jag drabbats av en enorm hösttrötthet och det blir inte mycket handarbetat, inte mycket bloggat och inte mycket kommenterat på andras bloggar men jag hoppas att energin snart ska återvända, kanske när november är över med sitt påträngande mörker! Hoppas att snön kommer snart så att det blir lite ljusare!

8 kommentarer:

  1. Tack för fina ord hos mig! Det blev verkligen en helt annan skjorta med broderiet. Superfint! Broderar inte själv på aidaväv men har sett att det finns aidaväv som är vattenupplöslig. Du sköljer bara av den så är den borta. Praktiskt. Vet inte vad det heter men finns säkert att hitta på nätet för den idoge sökaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Aha, det låter intressant och betydligt enklare än att sitta och dra loss tråd för tråd...;)

      Radera
  2. Och glömde säga att det vore kul att se vilka som är dina favoritcitat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar kent och tycker att Jocke Berg skrivit mkt fint för att inte tala om Dan Andersson:)

      Radera
  3. så fint!! något sånthär skulle jag vilja göra som nästa projekt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!:) Ja, vad roligt, det är rätt kul med såna här projekt som inte tar en evighet... :)

      Radera
  4. Hoppas du fått hälften så mycket snö som jag har på min balkong just nu - då har du nog till att lysa upp ett helt kvarter ;) Känner igen mig i hösttröttheten, och hur den lätt går ut över just kreativiteten och den sociala biten av bloggandet. Ledsamt, men det går över och det är okej att ta paus för att komma ikapp! Hoppas du mår bättre snart :)

    Sen vill jag säga att skjortan är så himla fin och blev åtta gånger finare med dina ändringar! SÅ kul att brodera i nacken, det blev jag inspirerad av :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, det har kommit en hel del snö vilket jag är jätteglad över!!:) Faktiskt lyser den upp lite i novembermörkret så det känns lite mindre dystert... Nu väntar jag på att få tända adventsljusstakar i december och sen i januari börjar det ju synas på dagarna lite att det blir ljusare och då brukar allt kännas lite lättare!:)
      Tack!!:)

      Radera