fredag 1 juli 2016

Pappersblommor

Blev så inspirerad av Alicia Siverts beskrivning på hur man hamrar på blommor och överför dem på tyg. Ville gärna göra något liknande fast på papper. Här har jag gjort ett försök med Saint Paulior. Lade blommorna mot papperet, smörpapper ovanpå och kavlade med en kavel. Blommorna blev inte alls som jag tänkt mig men resultatet blev ganska häftigt ändå. Har använt papper från ett akvarellblock jag köpte billigt för flera år sedan. Det gick inte alls att måla akvarell på men till detta projekt fungerade det bra tycker jag. 
De utklippta blommorna tänkte jag använda som kort- och paketdekorationer.
Detta visade sig även vara ett bra sätt att snabbt pressa blommor. Dessa kommer förmodligen också att hamna på något kort framöver.
Ska fortsätta experimentera med detta och prova med lite vilda blommor. Får återkomma sen med fler bilder.

8 kommentarer:

  1. Aldrig hört om det sättet tidigare :o men låter ganska så enkelt att göra. slutresultatet blev ballt ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det var riktigt enkelt och fort gick det också!:) Tack!!

      Radera
  2. Så fint! Både pappersblommorna och de verkliga!! Pappersblommorna ser ju lite ut som målade i akvarell :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja faktiskt, det har jag inte tänkt på:)

      Radera
  3. Vad kul att du provat på papper! Jag har hamrat blommor på tyg flera gånger och häromdagen var jag med på en slöjdworkshop där jag lärde ut den tekniken. Då kom vi att prata om huruvida det skulle funka att göra samma sak på papper, och jag tänkte då på att akvarellpapper borde kunna funka bra. Någon gång ska jag också testa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad kul att vi fått samma idé!:) Ja, du får prova någon gång!:)

      Radera
  4. Men åh vad kul att du blev inspirerad, men särskilt roligt att du utvecklade tekniken och gjorde något nytt! Häftigt med den lite abstrakta effekten som kavlingen gav, och minst lika vackert! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är alltid kul när man får nya idéer av andras idéer:)

      Radera