tisdag 20 september 2016

Enkel jeanskjol

Förra veckan fick jag ett par jeans av Modern. De passade inte helt perfekt så jag passade på att sy om dem till en jeanskjol istället eftersom jag passande nog var i behov av en sådan.
Började med att klippa av benen till önskad längd.
 Sprättade isär den inre bensömmen, tog en bit av byxbenet och nålade fast som en kil mitt fram.
 På baksidan fick jag klippa till lite för att det skulle falla snyggt. nålade fast en kil även där.
 Sedan klippte jag till den nedre kanten, sydde fast kilarna, sicksackade kanten längst ned, fållade kjolen och strök. Eftersom kjolen blev lite för vid sydde jag även in den i sidorna litegrann.
Såhär ser kjolen ut med solen i ögonen...
 Kanten bak på kilen blev rå till skillnad från den fram, jämförelsevis tycker jag nog att den råa kanten blev snyggare.
 Kan garanterat bli fler omsydda jeans framöver!:)
 Detta får också bli månadens bidrag till Sypeppen.

3 kommentarer:

  1. Så snygg den blev! och så påhittigt!

    SvaraRadera
  2. Åh vad smart och snyggt! Har länge funderat på att sy en jeanskjol och nu vet jag precis hur jag skall göra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kul:) Det var ett riktigt roligt projekt faktiskt!:)

      Radera