fredag 30 september 2016

Garderobsrensning

I höst har jag ägnat mig åt en JÄTTERENSNING här hemma, bl.a. garderoben har fått sig en omgång. Har länge sparat alla kläder jag sytt/stickat/virkat själv bara för att jag tillverkat dem själv men nu rensade jag ut nästan allt eftersom en del inte passade längre, hade fel färg o.s.v... Ut åkte även alla kläder som inte längre passar efter graviditeten. Även om jag känner mig ungefär som förut har höfterna blivit bredare och det blev tyvärr inte många kjolar kvar i garderoben. 
Har även fått en del kläder sista åren och mycket har jag tagit emot mest för att det varit gratis även om det inte riktigt varit min stil... Men nu sparade jag endast det jag verkligen tyckte om och jag måste väl erkänna att det blev inte sådär jättemycket kvar... Men hellre har jag en garderob med färre plagg jag verkligen gillar än en garderob som är smockfull trots att jag knappt vill använda något i den.




Sedan jag rensat garderoben gjorde jag en lista på plagg jag behöver. Med den hoppas jag kunna hålla mig från dåliga impulsköp och bara köpa det jag verkligen behöver. Eftersom jag köper alla plagg på secondhand är det ibland lätt att köpa ett plagg man inte helt och hållet trivs med bara för att det är billigt, men nu är det förhoppningsvis slut med det. 
Tänker mig min garderob som rätt hållbar eftersom jag handlar secondhand men jag vill göra den ännu mer hållbar i ordets rätta bemärkelse genom att försöka köpa kvalitet. Gamla plagg håller ju oftast längre än nya. 
Det enda jag inte köper secondhand är trosor som jag syr själv samt sockar jag köper nya. Så mitt sista steg i mitt ännu mer miljövänliga tänk får bli att sy trosorna av secondhandinköpt tyg alt. sy om gamla t-shirtar o. dyl. samt att se om jag lyckas hitta ekologiska strumpor.

Det ska bli kul att försöka bygga upp min nya garderob utifrån mina nya tankar och jag känner mig så inspirerad!

4 kommentarer:

  1. Härligt! Jag gör mig också en stor resning i garderoben nu - man får vara lite hård ibland och inte spara så mycket bös :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, precis, man samlar på sig alldeles för mycket!!;)

      Radera
  2. Ja du milde, jag har gått igenom min källare, jag och min man, snacka om att det var mycket man inte behövde, så nu blir det att städa upp i garderober och skåp oxå, så kanske man kan hitta vad man sak ha, att man samlar så mycket som man inte ens bryr sig om, ja ja men nu har jag en fin källare. Jippi.
    Önskar dig en fin dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, härligt med en nystädad källare!:) Ja, tänk vad mycket man har som man egentligen inte behöver...
      Detsamma!:)

      Radera